Strejkvarsel på Aleris hemtjänst

Tisdagen 24 juni samlades hemtjänstarbetare vid Aleris huvudkontor i Stockholm för att protestera och lämna varsel om stridsåtgärder.

Vårdföretaget Aleris har under en längre tid försökt göra sig av med fackligt aktiva vårdbiträden på arbetsplatsen Södermalms hemtjänst.

Arbetsmiljön på Södermalms hemtjänst har försämrats markant sedan Aleris tog över. Flera har blivit sjukskrivna av den höjda stressnivån. Det vittnar både personal och vårdtagare om.

- Arbetsglädjen, som är så viktig i vårt jobb, finns inte kvar, säger Seif Bouzid, fast anställd som i samband med sin sjukskrivning blivit uppsagd.

 - Det har inte blivit bättre service snarare sämre. För oss funktionshindrade ges inte den hjälp som vi behöver. De som kommer till mig är sympatiska, men oerhört stressade, säger Ulla-Britta Hensby, vårdtagare hos Aleris.

Vid flera tillfällen under de senaste två åren har Syndikalisternas (SAC) fackklubb på Södermalms hemtjänst förhandlat med Aleris för att försöka lösa arbetsmiljöproblemen.

- Vi har försökt vara konstruktiva för att skapa en mänsklig hemtjänst för både pensionärer och personal. Men istället för förbättringar har vi fått uppsägningar, säger Johanna Tengblad, timanställd som blivit uppsagd.

Enligt DN (2014-06-09) gjorde Aleris år 2012 en rörelsevinst på uppskattningsvis 200-250 miljoner kr, men betalade bara in 1,3 miljoner kr i bolagsskatt.

- Något verkligt ruttet sker i Sverige idag. Aleris är ett storföretag som går med vinst. Ändå är arbetsmiljön under all kritik och fackligt aktiva tvingas sluta trots att de alla gör ett bra jobb och är populära bland pensionärerna, säger Seif Bouzid.

- Vår protest är viktig för fler än de Alerisanställda som fått sparken. Arbetsmiljöproblem och repressalier från chefer är regel snarare än undantag inom hela hemtjänstbranschen, säger John Nordmark, jurist på SAC.